söndag 17 oktober 2010

En oäkting


En chokladkaka med en sockrig glasyr som sjunker in i kakan. Hon som jag fick receptet av, kallar den för Jörnskaka. Men tydligen ska det finnas patent på den kakan. Jag har aldrig sett eller smakat en äkta Jörnskaka, så jag har ingen aning om det här receptet liknar orginalet, men det är väl bäst att jag kallar den för en "Oäkta Jörnskaka", så jag inte får patentverket efter mig!

Oäkta Jörnskaka

4 ägg
6 dl socker
300 g smör
1,5 dl vatten
1,5 dl mjölk
2 msk vaniljsocker
4 tsk bakpulver
6 msk kakao
6 dl mjöl

Smält smöret och blanda sen med vatten och mjölk. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda de torra ingredienserna och sikta ned det i äggsmeten, varvat med smörblandningen. Häll smeten i en långpanna, ca 30*40 cm. Grädda i 200 grader i 15-20 minuter. Under tiden kakan gräddas så förbereder du glasyren.

Glasyr

2 dl florsocker
2 dl socker
1 dl grädde
95 g smör
2 tsk vaniljsocker

Smält smöret och tillsätt sen övriga ingredienser. Låt sjuda(ej koka) i ca 5 minuter. Bred sen smeten över den varma kakan. Låt kallna och skär i bitar.

4 kommentarer:

  1. Jag är säker på att du kan vara lugn angående patentverket. Ingen kan ta patent på ett recept enligt svensk lag. Namnskydda kan man visserligen göra men det innebär inte att inte du får baka Jörnskaka.

    SvaraRadera
  2. Haha, självklart är det så. Patent var fel ord..

    SvaraRadera
  3. Skitsnyggt formulerat! Like!

    SvaraRadera
  4. Mycket god kaka.....har just bakat den enligt ditt recept....Tackar

    // Cissi

    SvaraRadera